Blandningar och lösningar!

Vi har nu jobbat klart med att sortera och undersöka fasta och flytande föremål och det är nu dags för att börja blanda dem och se vad som händer.

Vi började med grus och salt. Först undersökte vi gruset och saltet och tittade på dess egenskaper. Viktigt att hålla alla ord och begrepp aktiva. Sedan hälldes saltet i gruset och blandades. Vad hände? Vi kunde fortfarande se att det fanns grus och salt hur mycket vi än blandade. Vi hade gjort en blandning.

Nästa steg var sedan att se om vi kunde separera blandningen och få tillbaka grus och salt var och en för sig. Vi använde oss av en sil som vi tillverkade av ett nät och ett gummiband. Saltet kunde skakas ut och gruset stannade kvar. Vi hade separerat blandningen.

Nästa lektion blandade vi socker och vatten. Samma procedur som ovan, men ju mer vi blandade denna gången desto mer av sockret verkade försvinna. Tillslut var sockret helt borta och vi kunde inte längre se våra två olika ämnen vi hällt i glaset. Vi hade gjort en lösning.

Vi så även Tiggy testar: Sockret som försvann.

Veckan efter var det dags för att undersöka vidare. Vi hade tre glas med vatten och tre olika ämnen som skulle blandas i, grus, salt och toapapper. Innan vi började försökte vi förutspå vad som skulle komma att bli en lösning och vad som skulle komma att bli en blandning med hjälp av de kunskaper vi fått vid våra tidigare undersökningar. Min upplevelse är att eleverna lär sig och drar slutsatser och ser samband väldigt bra när vi jobbar med NTA-lådorna. De är väldigt pedagogiska och genomtänka.

image

Våra blandningar fick stå tills dagen efter för att se om något hänt. Sedan var det dags att separera, denna gång med ett kaffefilter. Vi försökte även denna gång förutspå om vi skulle kunna separera ämnena och i så fall vad som skulle finnas kvar i filtret. Gruset och toapappret var alla överens om att vi skulle kunna separera. Men saltet och vattnet var svårare. Några stycken var övertygade om att saltet skulle finnas kvar i filtret, vilket vi ju upptäckte inte hände. Men hur skulle vi kunna separera saltet från vattnet?

Vi kollade Tiggy testar igen, den här gången ”måla med salt” och lärde oss att vattnet kunde ”sticka iväg” och lämna saltet kvar. Så vi hällde upp lite saltvatten i petriskålar och ställde i fönstret.

image

Där står de nu och väntar på att vi ska undersöka vad som hänt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *