Sammanfattning av fasta ämnen!


Vi började lektionen idag med att repetera no-dagen med tvåorna. Vad hade de fått göra? Vi skrev upp de undersökningar de gjort av fasta föremål och jag berättade att det bara skulle handla om fasta föremål idag.

Jag vill lägga fokus på förmågorna i dethär arbetsområdet så vi började lektionen med att återberätta de undersökningar vi gjort på no-dagen för varandra. Först skulle man tänka själv runt en speciell undersökning: Vilka saker hade vi? Vad undersökte vi? Hur gjorde vi? Vad blev resultatet? Kom du ihåg nått ord ni lärde er eller använde er av? Efter det skulle man förklara undersökningen så noga man kunde för sin kompis så han/hon förstod, vi låtsades att den som lyssnade inte hade varit där. Till sist återberättade vi tillsammans och la stort fokus på viktiga begrepp som hörde till de olika undersökningarna.

På detta sätt tränades både den kommunikativa och begreppsliga förmågan. Det är första gången jag lägger fokus på förmågorna på detta sättet och jag tycker eleverna är duktiga. Samtalsövningar är populära hos eleverna och ger mig stor inblick i elevernas förmågor och kunskaper.

Övningen blev en repetition av no-dagen, men även en inledning till dagens sammanfattande undersökning. Varje elevpar skulle få göra en undersökning och en dokumentation. Undersökningen var en sammanfattning av allt det vi gjort innan, men med två nys föremål – svampen och knappen.

image

Jag berättade att jag ville att de skulle göra undersökningen sakta och lugnt, samarbeta och prata mycket och skriva så gott de kunde. Jag skulle gå runt och lyssna och se hur de genomförde undersökningen, men även hjälpa till om de körde fast. Och oj vad mina ettor imponerade på mig. De genomförde undersökningen sakta och lugnt, tittade på färg och form, undersökte om de kunde rulla eller staplas, om de var magnetiska, om de flöt eller sjönk. Alla svar skrevs noga ner i mallen de fått.


image

När alla var klara städades det och vi samlades på mattan. Med dokumentationen i handen fick de alla berätta något om svampen och knappen, något de lärt sig när de undersökte föremålen, på ett enkelt sätt beskrev de föremålen med hjälp av sin dokumentation.

På en kort stund hade mina elever visat att de kunde genomföra en enkel undersökning, dokumentera sina resultat och använda sig av dokumentationen i ett samtal.

Vi hade en liten stund kvar av lektionen och vi fortsatte att öva den kommunikativa förmågan. Jag spred ut bilder på de 20 föremålen vi jobbat med den senaste tiden på mattan och tog fram en hemlig påse. I påsen fanns föremålen. Jag gömde påsen bakom ryggen och plockade upp ett föremål.

image

Genom att vara först ut att genomföra uppgiften gav jag eleverna en modell för hur de skulle göra sedan. ”Det jag håller i handen är runt, men har två platta sidor. Jag minns att den är genomskinlig och kan både rulla och staplas. Den är inte magnetisk och jag minns inte om den flöt eller sjönk… Vad är det jag håller i handen? ” Då vi inte lagt någon tid alls på att lära oss de riktiga namnen på föremålen kunde eleverna välja att peka på bilderna på golvet eller försöka sig på namnet.

image

Det var cylindern jag höll i. Sedan var det en elevs tur att beskriva ett föremål den fick plocka ur påsen. MYCKET populär lek som kommer återkomma en tid framöver då vi inte hann med alla i klassen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *