NO-dag med tvåorna!

I tisdags hade vi no-dag med tvåorna. Tre olika stationer där man skulle få träna på att göra enkla undersökningar med fasta och flytande material. Vi blandade eleverna i tre grupper. Så roligt att få träffa mina gamla elever och hinna med och prata med dem en kort stund i alla fall!

På min station fick varje grupp en bricka med 20 föremål. Dessa föremål skulle sorteras i grupper efter färg och form. Varje grupp skulle ringas in och beskrivas med ett ord. Orden samlade vi på ett blädderblock och repeterade begreppet egenskaper!

image

image

 

Sedan skulle samma föremål sorteras efter om de kunde rulla, staplas eller både rulla och staplas. Sakerna sorterades i ett Venn- diagram. Vi avslutade med att fundera över vilken form som var tvungen att finnas för att ett föremål skulle kunna rulla respektive staplas. Vi kom fram till att ett föremål var tvungen att vara runt någonstans för att det skulle kunna rulla och platt någonstans för att det skulle kunna staplas. En del föremål var både platta och runda och kunde då både rulla och staplas.

image

På Maggans station undersöktes samma 20 föremål, vilka var magnetiska och vilka flöt i vatten och vilka sjönk? Utrustade med en magnet och en skål vatten tog undersökandet fart. Men innan de fick testa skulle de försöka förutspå.

På Ullas station var det vätskor som stod i centrum. Vad händer om man blandar två vätskor?

För mina ettor var fokus denna dag att träna på att kunna genomföra en enkel undersökning i grupp. De fick även träna på att dokumentera sina undersökningar. Samtalen vid undersökningarna är ljuv musik i öronen då begrepp vi pratat om används, moment i undersökningar förklaras för någon som blir osäker och argumentation för att övertyga sina gruppmedlemmar tränas!

Det vi tränade denna dag ska sedan repeteras, befästas och testas i klassen senare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *