Att synliggöra målen!

Såhär kan en dag se ut då jag synliggör målen i PP:n, målen för lektionen och på vilket sätt vi ska jobba just denna lektion för att nå dit. För mig har bilder i ett arbetsschema blivit redskapet för att prata kring de mål vi jobbar mot. Jag får då med målen för lektionen och även arbetssättet. Eleverna i klassen blir medvetna om vad vi jobbar emot för mål, men får också struktur på lektionen och vet vad som väntar dem. På detta sätt slipper jag många frågor om vad man ska göra sedan, eleverna slipper vänta och jag kan koncentratet mig på att hjälpa de som behöver!

Sv – ASL ordlistor

image

”Den här lektionen ska vi fortsätta jobba med veckans bokstav, bokstaven G. För att kunna lära oss läsa, som är ett av våra mål i ettan, måste vi kunna alla bokstäverna i alfabetet, vad de heter, hur de låter och hur de ser ut. Idag ska vi skriva ordlistor på datorn och vi jobbar då två och två. När vi skriver på datorn tränar vi både på bokstävernas ljud och utseende. Vi skriver orden och då måste vi ju veta vilken bokstav som hänger ihop med de olika ljuden. För att hitta dem på tangentbordet måste vi veta hur de ser ut. Samtidigt som vi tränar på att skriva tränar vi också på att läsa! När ni skrivit så många ord ni kan, skriver vi ut listan och det är då dags att rita bilder till några av orden. (Den lappen fattas visst på tavlan 😁)Du visar då att du förstår vad orden betyder.  Behöver du hjälp för att förstå orden tar du hjälp av kompisen. Sedan är det dags att klippa och klistra in orden och bilderna i vår ABC-bok. Nu jobbar du vidare på egen hand. Såhär långt vill jag att alla ska hinna denna lektionen. När du gjort detta kommer du känna dig lite mer säker på bokstaven G. Finns det tid kvar kollar du i din blåa låda om det finns något du kan göra klart, finns det inte det kan du jobba med blommaboken. ”

 

Ma

image

” Vi kommer börja lektionen med en genomgång. Vi har jobbat länge med talen 0-10 och räknat både plus och minus, det är vi säkra på nu. Nu jobbar vi med talen 11-20 och målet är  att vi ska kunna talen och dess grannar, men även kunna räkna plus och minus med höga tal. Idag kommer vi jobba för att bli säkrare på plus och vi kommer börja med en genomgång på mattan som handlar just om det. Efter det kommer vi jobba ett par sidor i matteboken och jag kommer visa dem när vi sitter på mattan. Så långt vill jag att alla hinner idag, finns det tid över tränar man på plus och minus korten som finns på runda bordet. Efter det tittar man i sin blåa låda om det finns några matteblad att göra klart, har man inte det finns det nya på runda bordet.”

Sv – lästräning.

 

image

”Den här lektionen ska vi träna på att läsa. Alla kan läsa och vi behöver nu träna mycket för att få upp flytet i läsningen. Idag ska vi börja jobba i en ny bok som handlar om Tor och hans vänner, precis som vår läsebok. I den boken kommer vi träna mycket på att läsa både ord och meningar, att förstå vad orden betyder och att skriva. Alldeles strax kommer jag berätta vad vi ska göra i boken idag. När vi jobbat klart i den boken ska ni  jobba två och två. Ni hämtar då en bok på det runda bordet som ni läser tillsammans. Detta blir återigen träning på att läsa. När ni läst boken ritar ni en bild på något ni kommer ihåg från boken och skriver en mening till. Blir det tid över får man ta en målarbild.”

En reaktion på “Att synliggöra målen!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *