Sagor!

Vårt arbete med sagor lever vidare och vi har nu läst och återberättat tre stycken Maxsagor. Efter att vi läst böckerna fyller vi gemensamt i en fyrfältare. Lektionen efter repeterar vi och pratar om hur man gör om stödorden i fyrfältaren till hela meningar. Vi pratar också om vilka ord som måste bli till två meningar och var det räcker med en. Sedan får eleverna jobba två och två vid datorerna och skriva sina sagor à la ASL. Eftersom vi läst boken innan blir detta en slags återgivning av text vi redan känner till. Jag tänker att vi har full förförståelse för innehållet och att vi kan fokusera på att förvandla stödord till meningar med en röd tråd!

Efteråt klipps meningarna ut och klistras in på fyra vita sidor. En teckning ska illustreras till varje bild. Här tränar vi på att vara noggranna och att förtydliga vår text med bilder så att budskapet tydligare framgår.

Alltsamnans häftas ihop och görs till en bok som vi sedan läser upp i klassen.

Vi kommer fortsätta läsa olika Maxböcker, prata om budskap och sagans olika delar.

För att ta sagoarbetet  till nästa nivå testar vi nu att fylla i fyrfältaren utan en bok som förlaga. Nu ska det bli egenpåhittade sagor. Huvudpersonen ska fortfarande vara Max. Vi har lästa Maxsagor och avsnitt ur Sagomattan som stöd i bakhuvudet när vi testar att bli författare för första gången. För ytterligare stöd fyller jag i en fyrfältaren tillsammans med eleverna som jag sedan omvandlar till en egen saga om Max. Även det för att visa och ge stöd till eleverna.

I fredags fylldes de första fyrfältarna i. Vi jobbade två och två. Tillsammans klarar vi mer!

Under vecka 6 ska sagorna ta form vid datorn. Vi har nu tränat på att göra stödord till meningar och få med den röda tråden med hjälp av fyrfältaren. Arbetssättet är invant för eleverna. De här gången kan vi fokusera på innehållet och låta fantasin flöda!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *