Cirkelmodellen – fas 4.

Vi har nu jobbat med ekorren under en tid. Vi har tittat på bilder av ekorrar, sett film, läst faktatexter och fyllt i en gemensam sexfältare. Den här gången gick arbetet snabbare och smidigare. Många begrepp var nu bekanta för eleverna och vi  behövde inte stanna för att förklara så ofta. Snabbt fick vi ihop en ny begreppsbild där vi förde in lite nya begrepp vi ville lära oss.

Den här gången var det också lättare att få fokus på vad det är som är viktigt att lägga på minnet om ekorren. Utseende, föda och livscykel kommer naturligt för eleverna och snart även hur djuret bor och vad det är för slags djur. Tillsammans fyllde vi snart i en sexfältare. Här stannade vi och ägnade mycket tid. Hur kan vi göra om våra stödord i sexfältaren till meningar. Hur börjar vi meningarna? Kan alla meningar börja likadant? Allt detta muntligt, tillsammans.

image

Sedan var det dags för fas 4. Två och två skulle de skriva sin första beskrivande text, om ekorren. Vi har gjort det tillsammans tidigare, om älgen. När eleverna samarbetar blir språket bron över till skriftspråket. Tillsammans hjälper de varandra att formulera sig och använda sig av de begrepp vi lärt oss. Det den ene inte kommer ihåg eller kan uttrycka kan kanske den andra. Samtalen vid datorn är musik i öronen för fröken.

Såhär tidigt i ettan är själva skrivandet fortfarande en process i sig. Att ljuda ut alla orden och få med alla ljuden kan ibland ta fokus från själva meningen och den är svår att komma ihåg, jobbig att ta sig igenom. Då vet eleverna att de kan ta till spökskriften och jag hjälper dem sedan att översätta.

Texterna tog sakta men säkert form och arbetet flöt bättre än vad jag trodde det skulle göra.

image

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *