Målbok!

Jag har i några år jobbat med att eleverna har sin egen målbok. En idé som jag hel enkelt snott från kollegan Malin och gjort om så den passar mig och mitt sätt att arbeta.

Har ni följt bloggen tidigare vet ni att den sett ut på ett sätt innan och att jag haft tankar om att göra om den. Det har jag gjort till i år. I år är målboken en kombinerad målbok och portfolio och har därför fått ta plats i en vanlig pärm.

image

I målboken sätter vi in våra moln med mål som hänger samman med en pedagogisk planering som finns på vår PP-vägg. Målen pratar vi om nästan varje lektion så eleverna är väl medvetna om vad det är vi ska lära oss och hur vi jobbar för att ta oss dit.

image image

Då och då, ofta i slutet av ett arbetsområde, men även mitt i ett längre arbetsområde, kollar vi av hur långt vi kommit mot målet och fyller i våra målböcker.

Ibland har man hunnit visa att man i just detta arbetsområde fixat ett mål. Det behöver inte betyda att jag kan det i nästa. Därför är det viktigt att samma moment återkommer i olika arbetsområden och på olika sätt. Ibland har man kommit en bit på väg. Tillsammans med eleverna pratar jag om vilka mål de fixat och vilka de är en bit på väg för att nå.  Såhär kan det se ut efter att jag och en elev pratat med varandra.

image image

Bakom molnen samlar vi olika elevarbeten som vi gjort när vi jobbat med just detta arbetsområde. De arbeten som vi samlar ska visa på något som eleven kan eller behöver träna mer på. Ibland bestämmer jag vilka arbeten som ska sättas in. Ibland får eleverna vara med och välja. Detta gör att eleverna är väl medvetna om vad de kan och vad de behöver träna mer på.

image

Här är ett exempel på en bild som hamnat i målboken. Där har eleven ritat en sommarbild och visar att hon vet att det är grönt ute, med mycket växter och blommor. Det finns mycket djur på sommaren, det är varmt och ofta soligt.

Målboken blir underlaget vid utvecklingssamtalen. Vi bläddrar igenom arbetsområde för arbetsområde och elever kan med hjälp av sina elevarbeten berätta för föräldrarna vad vi jobbat med och med hjälp av sina ritade moln berätta vilka mål de nått och vilka de behöver träna mer på. Detta får eleverna börja med redan på våren i ettan, med mer eller mindre stöd från mig.

En reaktion på “Målbok!”

  1. Tack, det är intressant att se och få idéer om hur man kan jobba med bedömning med yngre barn. Jag gör så här i bland men inte lika strukturerat. Borde ta tag i det nu. En fundering, vad skriver du i molnen, är det kunskapskraven och/eller förmågorna? Hälsningar Camilla

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *