PP – Att lära sig läsa och skriva!

Nu har äntligen min PP-vägg börjat ta form i klassrummet. Sedan förra året har jag fått ändar om lite, både placeringen av PP-väggen och  utformningen. Förra året hade jag min PP-vägg längst fram i klassrummet precis bredvid tavlan.

image

Jag trivdes väldigt bra med det och började och slutade alltid lektionerna vid PP-väggen och pratade om vilka mål vi skulle jobba med just den lektionen och vilket arbetssätt. Men i år försöker jag ha en så avskalad miljö som möjligt framme vid tavlan då det finns elever i klassen som behöver det. Detta har gjort att jag inte riktigt har vetat vart jag vill ha min PP-vägg och hur jag ska använda mig av den. Jag kände också att så som jag hade den förra året tog väldigt mycket plats och jag ville skala ner den lite.

Så nu har den hamnat längst ner i klassrummet vid vår matta där vi har samlingar tre gånger per dag.

image

Denna delen av klassrummet är lite avskärmad och elevernas fokus störs inte av detta när de jobbar. Jag håller för fullt på att jobba in rutiner att prata om PP:n när vi sitter vid mattan, men ibland får vi helt enkelt vända på oss, plocka bort skärmväggen och titta på PP:n när vi känner att vi behöver den i undervisningen.

Jag har plockat bort kunskapskraven på PP-väggen i år då jag kände att det bara var när vi satt upp väggen som vi pratade om dem. Det är alltid de konkretiserade målen vi pratar och utgår ifrån på lektionerna.

Såhär ser vår PP ut i svenska.

image

Den handlar om att lära sig att läsa och skriva och sträcker sig över hela höst- och vårterminen.

Längst upp kan man läsa inledningen till arbetsområdet. Förhoppningsvis ska den väcka intresse och ge lite bakgrund till varför vi jobbar med detta. Sedan kommer de konkretiserade målen. Några stycken av dem i form av moln och några stycken i någon sorts trestegsvariant. De som är i tre steg är rena svenska mål och hör ihop med matrisen som följer pp:n. (Hela PP:n och matrisen hittar du HÄR) Eleverna har ett likadant papper i sin pärm. I takt med att eleverna uppfyller målen ska molnen färgläggas. För varje steg de tar i matrisen färgläggs ett steg i trestegsvarianten. Detta har vi sedan som underlag vid utvecklingssamtal. Med hjälp av matrisen vet jag vad som är nästa steg för varje elev. Jag vet också vad min undervisning måste innehålla för att alla ska kunna ta nästa steg.

I pärmen samlas även elevexempel som visar på det som eleven kan eller behöver träna på. Detta blir även underlag för utvecklingssamtal och bedömning.

Under molnen finns en massa bilder som symboliserar våra arbetssätt för att vi ska kunna nå målen och också på vilken sätt eleven ska kunna visa för mig vad han/hon kan. På just denna PP:n är arbetssätten att i bland lyssna på fröken, se på film, måla, skriva på datorn eller med penna. Ibland jobbar vi alla tillsammans, ibland två och två och ibland själva.

Vi visar vad vi kan genom att läsa något för fröken och svara på frågor om det vi läst. Man ska också skriva något, antingen för hand eller på datorn. Det man skrivit ska någon annan kunna läsa och förstå.

De här första planeringarna presenterar jag hela planeringen från början till slut. Jag vill att de ska förstå att vi i skolan jobbar mot mål som vi ska lära oss. Vi pratar om ”den stora tjocka boken” (lgr 11) där det står vad man ska lära sig i skolan. Vi pratar om våra mål för arbetsområdet i början av nästan varje svenskalektion, vilket mål ska den här lektionen handla om och på vilket sätt ska vi jobba idag för att komma närmare målet? Jag vill att eleverna får upp ögonen för olika arbetssätt och bedömningssituationer. Så småningom är tanken att eleverna själva ska få vara med och påverka arbetssätt och bedömningssituationen.

I vårt klassrum ska det inte vara en slump att vi når målen. I vårt klassrum är vi medvetna om målen och hur vi jobbar för att komma dit! (som min kollega Malin skulle ha sagt!)

7 reaktion på “PP – Att lära sig läsa och skriva!”

  1. Tack! För denna inspiration. Din PP-vägg är briljant.
    Jag vill gärna göra något liknande.

  2. Hejsan! Kul att du gillar det jag gör i mitt lilla klassrum! Jag kan maila dig bilderna och en molnmall, jag sparar dem dock inte så du får fylla i dem själv utefter dina PP:er. Mina pp finns länkade på bloggen om du vill inspireras av dem!

    MVH/// Anna

  3. Hej. Gillade din kunskapsvägg och dina pp. Har själv en etta och länge funderat på hur jag ska kunna göra målen och arbetssätten synliga för eleverna. Finns det någon chans att få ta del av dina bilder och dina molnplancher? Självklart låter jag ditt namn finnas med för upphovsrätten.

  4. Hej Anna!
    Tack för en jättefin sida.
    Jag gillar dina olika metoder och använder dessa som grund.
    Pp är bra och elevnära, finns det möjlighet att få dessa bilder skickade till mig.
    De som symboliserar vad jag använder för att lära mig.
    Jag jobbar själv i 1 med asl kanske kan inspirera tillbaks på nåt sätt.
    Hälsningar Adela

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *