Boksamtal!

Efter att vi jobbat med Leksaksfabriken kände jag att det skulle passa bra att knyta ihop det med Roald Dahls ”Kalle och chokladfabriken”.

image

Min tanke var väl egentligen att läsa boken till hösten i tvåan och väva ihop det med ASL, bild och matte. Men då jag inte ska följa med klassen upp till tvåan utan ta emot en ny etta till hösten bestämde jag mig för att läsa boken nu innan sommaren och ta det enbart som en läsupplevelse!

Näst sista dagen på terminen slog vi igen boken efter att ha läst de sista raderna. Eleverna har älskat varje kapitel av den! Jag gjorde sedan ett boksamtal à la Chambers och ritade en glad gubbe, en ledsen gubbe och ett frågetecken på tavlan.

image

Vi repeterade vad de olika tecknen stod för och sedan började vi samla sådant vi tyckt om i boken! Efter en lång stund gick vi vidare till sådant vi inte gillat i boken och slutligen till sådant vi inte förstod eller undrade över! Det är vid denna punkten som boksamtalen blir levande, då eleverna hjälper varandra att ta tankarna ett steg längre, reda ut frågor och funderingar! Slutligen letade vi efter mönster eller kopplingar i våra anteckningar och upptäckte att hissen varit med i alla tre kategorierna!

Jag älskar att utgå från skönlitteratur i mitt svenskaarbete och jag kan se att den här boken har så många möjligheter att spinna vidare på som jag inte hann denna gången! Men det går ju fler tåg! Att jobba med boksamtal på det här viset var länge sedan jag gjorde och det kändes givande och kul, och väldigt enkelt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *