Förbättra sina texter med hjälp av läsfixarna!

Vi har jobbat en hel del med En läsande klass-materialet och tycker vi haft stor hjälp av läsfixarna för att förstå och bearbeta texter. Eleverna har tyckt det varit roligt och snappar snart upp de olika arbetssätten. Vi jobbar också mycket med att skriva texter då Att skriva sig till läsning varit vår läsinlärningsmetod under ettan. Dessa två olika momenten har fungerat mycket väl var och en för sig, men nu var det läge att ta arbetssätten ett steg längre.

För några veckor sedan fick eleverna i uppgift att skriva en berättelse till en bild. Instruktionen ni ser nedan, var i stort sett den enda instruktionen de fick. Då detta är en del av ett DLS-test fick de även bara en viss tid att skriva på.

image

Jag blev mycket positivt överraskad av elevernas texter då detta var bland de första gångerna de skriver helt själva, med penna och med väldigt lite instruktioner. Det visar väl på att ASL, fyra-ruta och läsfixare ändå gjort sitt!

Jag bestämde mig för att jobba vidare med texterna. Eleverna fick tillbaka sina texter och en dator. De skulle nu skriva av sin text på dator, ändra om de hittade fel eller konstigheter, men även skriva färdigt om de inte hade hunnit det under det första skrivtillfället. Texterna sparades i datorn.

Vid nästa tillfälle var det dags för parjobb igen. Nu skulle texterna granskas och förbättras med hjälp av läsfixarna. På ELK:s hemsida finns denna lilla lathund som man kan använda sig av vid sådana här tillfällen.

Vi satt upp läsfixarna på tavlan och pratade om vad de brukade göra när vi läste en text och på vilket sätt de gjorde det. Till exempel så förutspår ju Spågumman vad en bok ska komma att handla om. Hur gör hon det? Jo genom att kolla på framsidan av boken och läsa vad boken heter. När nu Spågumman ska kolla om texten du skrivit är bra vill hon ju självklart att det ska finnas en rubrik!

image

Så resonerade vi vidare genom läsfixarna och skrev på tavlan. Uppgiften blev sedan att två och två läsa igenom sina texter och jobba med de olika läsfixarna i lugn takt, stryka, skriva om och lägga till. Datorn plockades fram och texterna gjordes om och skrevs ut igen och till sist fick konstnären ta vid och alla texter illustrerades på nytt.

Avslutningsvis lästes texterna upp i grupper och sattes upp i vårt bibliotek redo för alla att lånas och läsas. Vi tyckte alla att det var spännande att det kunde bli så många olika texter när vi alla hade utgått från en och samma bild.

För att vara första gången vi gjorde detta tycker jag att det gick bra och att arbeta på detta sätt med läsfixarna gjorde det greppbart och var lätt att förstå för eleverna. Jag hoppas på att kunna göra det minst en gång till innan sommarlovet, men ni vet ju hur tiden har en förmåga att rusa iväg…

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *