Lästräning, läsfixare och ASL.

Vi har sedan ettans start jobbat med En läsande klass och deras läsfixare. Eleverna har älskat både texterna och läsfixarna. Jag har plockat de texter som passat oss i klassen eller kopplat arbetet till någon bok när det passat. Vi har inte jobbat med det varje dag, men flera gånger i veckan för det mesta. Jag har helt enkelt plockat godbitarna och gjort det på mitt eget sätt, den filosofin som jag har med det mesta!

Då vi började med arbetssättet så tidigt i ettan och många inte kunde varken läsa eller skriva så har jag valt att göra det hela muntligt i helklass. Jag visar texten med kanonen och så samtalar vi med läsfixarna som hjälp.

Nu kan alla elever läsa och skriva och jag kände att det var dags att ta arbetet med läsfixarna in vårt arbete med ASL.

image

Eleverna får en liten kort bok att utgå ifrån. Två i klassen har samma bok och utgör ett par. Det finns olika uppgifter kopplade till boken, ibland måste man jobba ihop med sin kompis och ibland måste man jobba själv. Alla måste börja med att jobba med Spågumman och att läsa boken, men sedan är det upp till eleverna att ta ansvar för att de utför de uppgifter som de ska, i vilken ordning bestämmer de själva. Datorer är det ju begränsat med så den stationen måste man anpassa till när det finns en dator ledig. För att hålla reda både på sig själv och andra skriver man sitt namn på det ställe man  är och jobbar just nu.

Såhär ser uppgifterna ut som jag kopplat till läsfixarna:

image 

image

image image

Vi har testat detta arbete vid ett tillfälle denna vecka och det funkade riktigt bra! Jag behöver komma på några fler sationer och funderar på att plocka in en byggstation liknade de vi hade i höstas. Får se om jag kan komma på nått…

3 reaktion på “Lästräning, läsfixare och ASL.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *