B och D!

För några veckor sedan jobbade vi med bokstaven D. Det är ju knepigt att hålla isär lilla b och d, tycker många. Vi har de här två härliga bilderna i klassrummet för att hjälpa eleverna att komma ihåg vilken som är vilken.

image

För att träna ännu mer på detta tog jag tillfället att skriva en gemensam text. Jag valde att skriva en saga om Draken och Björnen. Tillsammans fyllde vi i en fyrfältare, men utan att eleverna märkte de styrde jag in innehållet på berättelsen så det blev många b- och d-ord med. Veckan innan hade vi tränat på att beskriva ett troll och detta tänkte jag spinna vidare på när vi jobbade med vår saga. När vi introducerat Draken och Björnen i början av berättelsen beskrev vi dem innan vi började skriva om problemet. Hur såg de ut? Vad tycker de om? osv. När sagan var färdig och låg och väntade i skrivaren lät jag barnen plocka fram fyra färgpennor. De skulle nu ringa in alla B, D, b och d de kunde hitta, räkna dem och jämföra med kompisen. En rolig övning som tränar att se skillnad på lilla b och d!

image

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *