Personligt återgivande genre!

Idag introducerade jag en ny genre. Vi har skrivit texter liknande dessa innan tillsammans som dikteringar, men idag gjorde vi det lite mer strukturerat. Jag började med att läsa en sådan text för eleverna och vi pratade om vad det kunde vara för text. Det var ju inte en saga, för det fanns inga problem och lösningar. Det var inte en faktatext, för allt som skrevs var inte fakta och i en faktatext får man själv inte skriva vad man tycker. Det var inte en argumenterande text för vi försökte inte övertyga någon om något. Vad var det då för text? Jo en text där man berättar om något man varit med om. Bra tankar från små ettor tyckte en stolt fröken!

image

Vi tittade på den nya genreplanschen på de olika delarna som texten skulle innehålla och så letade vi upp de delarna i texten vi hade läst tillsammans. Japp allt fanns med!

image

Nu var det dags att föra över den nya kunskapen till någon händelse vi varit med om. Jag valde vår senaste utflykt till skogen. Vi började med orienteringen och skrev upp stödord på tavlan.

image

Vi kom med olika förslag på hur dessa meningar kunde låta. Vi gick sedan vidare till händelserna som med hjälp av tidsorden skulle hamna i rätt ordning. Eleverna fick bilder på de olika sakerna vi gjort under dagen för att komma ihåg. I sina skrivarpar fick de lägga dem i rätt ordning.

image

I paren planerade de hur varje mening skulle kunna skrivas. Det var sedan dags att plocka fram datorn och börja jobba med sin text. Rubrik och avslutning las dit i efterhand.

Mycket att skriva blev det idag, men oj så fina texter det blev tillslut. Och glada barn som lyckats skriva en så lång text!

image

Den stora missen denna lektionen var att jag hade helklass och alla paren jobbade med datorn samtidigt. Det blir lätt lite oroligt och jag har svårt att hinna med att prata med alla om deras texter och språk… Men med få halvklasstimmar på schemat måste det bli så ibland…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *