Tallinjen!

Idag testade vi våra kunskaper om talen 1-20. Hur förhåller de sig till varandra?

Vi spände upp ett snöre i klassrummen och eleverna utrustades med tal och klädnypor. Vart ska talen hamna? Vart på snöret hamnar talet 8 som var först ut? Och hur långt bort ska 12 hamna? Varför har vi gjort ett längre avstånd mellan 12 och 13 än mellan 11 och 12? Kan det vara så? Hur löser vi det?

Många saker tränades samtidigt, problemlösning, samarbete och så kunskap om våra siffror och tal och hur de förhåller sig till varandra. För visst är det lika långt mellan 12 och 13 som mellan 11 och 12? Eller?

image

En del tal hade fått ett rött streck under sig. Varför? För att de går att dela i lika stora bitar sa någon. För att de är jämna tal så någon annan. Jamen precis, båda har ju rätt! Hur kan det vara så? Och så hoppade vi tvåhopp både på de jämna och de udda talen.

Inspiration till denna lektion fick jag här!

En reaktion på “Tallinjen!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *