Mjölkens väg!

Idag presenterade jag ett nytt arbetsområdet för eleverna. Efter sportlovet ska vi börja jobba med ett teknik- och noområde som heter Mjölkens väg. En lite annorlunda infallsvinkel till att läsa om bondgården som många gör i år 1, en infallsvinkel som jag tycker passar bättre ihop med LGR11. Idéen och materialet har jag hittat på en tekniksida för år 1-6 som heter Teknik tillsammans. En jättebra sida med teknikområden för olika åldrar. Jag tar bort och lägger till ändrar och gör det till mitt eget.

Idag presenterade jag arbetsområdet genom att ge eleverna inledning till PP:n. Vi läste kunskapskraven och de konkretiserade målen.

image

Min fråga till eleverna var nu: Hur ska vi arbeta för att lära oss detta? Jag förklarade att detta var deras sätt att få påverka undervisningen och att det kallas elevinflytande. Eleverna hade många bra ideér. Se på film, läsa faktatexter, lyssna när fröken berättar, besöka en bondgård och ett mejeri, skriva på datorn, läsa på mjölkpaketen och smaka på mjölk.

image

Jag fyllde på med att jag tyckte att en del av elevernas idéer passade att jobba två och två med och en del att jobba alla tillsammans.

Jag berättade att jag skulle bedöma dem genom att sitta tillsammans med några stycken och titta på bilder som de skulle få berätta till.

Efter detta gjorde vi en mindmap över allt vi redan kan om mjölk och mjölkens väg. En mindmap som efter rasten fick bli till texter i skrivarparen.

image

image

Slutligen skrev vi upp saker vi vill lära oss medan vi jobbar med området.

image

Nu blir det för fröken att sammanställa resten av PP:n så vi täcker in alla elevernas önskemål!

Slutligen fick eleverna en sportlovsläxa som handlade om mjölk!

image

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *