Faktatexter!

I förra veckan fokuserade vi på hur djuren anpassar sig till att klara vintern. Vi pratade och läste om olika djur som rör sig i skogarna på vintern. Tillsammans läste vi en faktatext om älgen och fyllde i en sexfältare.

image

I skrivarparen valde de ett djur som de läste om och tillsammans fyllde i en sexfältare. Stolt fröken som ser att detta börjar bli ett vant arbetssätt. Eleverna klarar numera av att läsa själva, men också att utskilja fakta och skriva stödord i sexfältaren.

image

Idag  använde jag mig av vår gemensamma sexfältare om älgen. Tillsammans med elevernas ideér visade jag hur en faktatext kunde växa fram. Jag hade två saker som jag ville göra eleverna extra uppmärksamma på när vi skrev tillsammans.

image

1. Efter att vi satt punkt när en mening tog slut bytte vi inte rad utan lät texten växa samman. Detta är något nytt för många elever i klassen. När vi skrivit våra texter innan har det varit ok att byta rad, men idag ville jag få dem att skriva en text som löper på från början till slut. ”Som en riktig bok”, som en elev uttryckte sig.

2. Variera början av meningarna. Efter att de två första meningarna börjat med ”Älgen” gjorde jag eleverna uppmärksamma på detta. Hur kan vi börja istället? Finns det något annat ord? Hmmm… svårt först, men sedan kom det många olika förslag.

När det sedan var dags för skrivarparen att sätta sig vid datorerna med sin sexfältare föll dessa två saker sig naturligt för många par och med lite påminnelse för de som glömt bort fick alla skrivarpar till det till slut. Minst en mening från varje ruta i sexfältaren, fler om man ville. Snabbt blev stödorden faktatexter! Som illustrerades, klipptes och klistrades och slutligen hamnade i vårt bibliotek. I slutet av veckan ska de läsas upp för klasskamraterna så alla får lära sig något om alla djur, även om man inte jobbat med det själv.

image

6 reaktion på “Faktatexter!”

  1. Hej Anna! Jätteintressant! Har försökt klura ut rubrikerna:
    1. Vilket sorts djur är det?
    2. Hur ser den ut? (utseende)
    3. Var/hur bor djuret? (bor)
    4. Vad äter djuret? (föda)
    5. ?
    6. Övrigt

    Vad står det på 5:an?
    Jag har en massa foton, som skulle passa in i varje ruta. Håller på med läromedel och undrar om man skulle ha nytta av att komplettera med bilder också? Kanske man kunde ha fotona på typ ett kopieringsunderlag, där ni fick använda fotona fritt? Fotografens namn står på varje foto och då är det nog OK. Hör gärna av dig! Hälsningar Kerstin Riedel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *