Vi fortsätter vårt teknikjobb!

Vi fortsätter befästa begreppet teknik. Idag stod det en korg i klassrummet när vi kom in efter rasten.

image

I korgen fanns massor med saker. En i taget fick eleverna komma fram, välja en sak och bestämma om det är teknik eller inte. De skulle även förklara varför det var teknik. Vi sorterade upp sakerna i två högar.

Teknik.

image

Inte teknik.

image

Vi tittade sedan på sakerna och funderade på varför sakerna kommit till? Vad var det man ville underlätta eller förstärka?

Vi ritade sedan en gubbe på tavlan.

image

Vilken sorts teknik har underlättat eller förstärkt olika kroppsdelar? Vi började med benen och fötterna. Skorna har underlättat det för fötterna kom någon på först. Bilen har gjort att vi slipper gå långt, precis som flygplan och båt! Vi gick vidare till ögonen och kom på glasögon, lincer, kikare och cyklop. Öronen fick hörapparat och högtalare. När vi kom till munnen var telefonen det första de kom på. Telefonen gör det möjligt att prata med någon som inte är här, det gick inte innan telefonen fanns. Då tyckte någon att skype passade in där också. Vi kom på att det passade bra på ögonen också eftersom man faktiskt ser den man pratar med. Någon kom på att man kan skriva ner det man vill säga och skicka det till någon annan. Förr skickade man brev, nu skickar man mail eller sms i telefonen. Vi fortsatte med näsan och lukten. Det var det svåraste, nässpray kom någon på. Det hjälper oss att andas när vi är förkylda. Vi gick vidare till armar och händer och kunde här knyta an uppfinningar till saker som man härmat naturen, skålar istället för den kupade handen. Till sist tog vi hjärnan. Att kunna spara saker och minnas saker med hjälp av bilder och text har förstärkt/underlättat det för vår hjärna. Miniräknaren gör att vi inte behöver tänka själva.

Vi avslutade lektionen med att se ett avsnitt av ”Mitt liv som grej”. Idag handlade det om glasögonen. Jag gillar programmet för det förklarar hur glasögonen kom till, var och när. Det tar även upp vad som skulle hända om inte glasögonen fanns. Vi kommer se fler avsnitt senare i veckan. Innan programmet skrev jag upp en fråga till klassen som vi besvarade tillsammans efter filmen.

image

Det här kommer vi göra efter varje program och spara till nästa vecka då vi ska använda oss av detta när vi ska skriva argumenterande texter. Detta fick avsluta vår lektion idag.

5 reaktion på “Vi fortsätter vårt teknikjobb!”

  1. Pingback: No | Pearltrees
  2. Pingback: NO | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *