Vattentemat fortsätter!

I torsdags hade vi ännu en temadag om vatten tillsammans med tvåan och trean. Vi hade samma upplägg som förra gången, fyra stationer och fyra grupper barn som cirkulerade runt.

Den här gången såg vi på film på en station, film om vattnets olika former och om vattnets kretslopp. På en station fick vattnet följa med in i bildämnet och eleverna fick lära sig hur vatten kan ändra färgstyrkan när man målar med vattenfärg. På en station gjordes det experiment som gjorde vattenångan synlig och eleverna fick se burkar med vatten som sparats sedan förra gången. En med lock och en utan. Var hade vattnet tagit vägen? Ordet dunsta kom upp. På min station fick vattnet följa med in i matematikämnet och vi pratade om volym och att mäta vatten.

image

Vi började stationen med att se på Matildas mattegåta, där hon blandar saft. Ett underbart program från UR. Vi stannade filmen när Matilda tog på sig sina glasögon. Vi var tvungna att lära oss mer innan vi kunde hjälpa Matilda. Vi plockade fram liter- och decilitermått och pratade om vilket som var vilket. På ett A4 fick eleverna rita måtten i verklig storlek.

image

Sedan fick de sätta sig i grupper vid en balja vatten och börja ösa. Hur många deciliter får det rum i en liter. När de var klara fick de skriva ner det på sitt papper.

image

Vi fortsatte titta på Matildas mattegåta och nu kunde vi rätt så snabbt hjälpa Matilda lösa sitt matteproblem. Efter detta såg vi ett avsnitt av Mattepatrullen som även de fick rycka ut och hjälpa en bagare med ett problem med volym. Det finns en animerad del i avsnittet som förklarar väldigt bra varför man mäter vatten och andra vätskor med mått såsom liter och deciliter och inte med linjal. Det förklarar även behovet av andra mindre mått väldigt bra! Dessa program kan med fördel användas att starta upp ett arbetsområde i matematik!

Nu har vi bara att skriva en faktatext om vatten kvar sedan har vi nog rott detta arbetsområde i land!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *