Vattnets kretslopp!

Vi jobbar för tillfället med vatten på no-lektionerna. Vi startade upp temat tillsammans hela år 1-3. Vi har sedan jobbat vidare själva i klassen  och kommer på torsdag köra en temadag hela år 1-3 för att avsluta temat! Ett mycket lyckat och omtyckt upplägg för både oss lärare och elever! Så härligt när man kan planera och lära tillsammans med underbara kollegor! Det blir så mycket roligare då!

Jamen till det där kretsloppet då!

Vi har pratat mycket om var vatten finns och i vilka former det förekommer. Vi har haft i läxa att tänka på vad man använder vatten till hemma. I veckan har vi funderat runt frågor som: var kommer vatten ifrån? Har alla i världen tillgång till vatten på samma sätt som vi? Fascinationen var stor när vi landade i att det vatten som finns på jorden är det som vi alltid kommer ha, det kommer inget nytt. Vattnet går runt, runt i ett kretslopp. Fascinationen byttes mot äcklade miner när de insåg vad det innebar. Så lite om reningsverk får det bli nästa vecka!

Så till kretsloppet! Hur går vattnet runt runt? Vi gjorde ett enkelt kretslopp i klassrummet. Vi såg att vatten som värms av solen (i vårt fall lotsades vi att vi hade en sol och värmde vattnet innan) steg upp i luften i form av vattenånga. När vattenångan kyldes ner uppe i molnen (isbitarna) blev det vatten igen som så småningom regnade ner.

image

 

Enkelt och väldigt åskådligt! Alla elever fick rita upp experimentet innan, skriva i stödord på bilden och gissa vad som skulle hända!

Efteråt ritade jag upp på tavlan hur det ser ut i naturen. Där kommer naturens rening av vattnet in också!

image

 

Eleverna fick sedan berätta två och två om hur vattnets kretslopp går till. De som ville fick komma fram och visa på tavlan eller berätta för mig enskilt. Nästa vecka ska vi skriva en gemensam text om vattnets kretslopp!

3 reaktion på “Vattnets kretslopp!”

  1. Pingback: No | Pearltrees
  2. Pingback: NO/SO | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *