Blommaboken!

Blommaboken är en extrabok där eleven får chans att påverka sina arbetsuppgifter och sitt arbetsupplägg! Jag får chansen att individanpassa arbetet då jag fyller böckerna med det som intresserar och passar varje elev. I vår blommabok klistra vi in blommor. I varje blomblad skrivs det in en uppgift.

image

De första blommorna är uppbyggda av bilder då inte alla elever kan läsa och det gör det hela enklare för eleven att hitta rätt uppgift i klassrummet utan att jag behöver visa. De första blommorna är en introduktion i arbetet och eleven får inte själva bestämma vad som ska finnas med, jag vill att de ska testa alla uppgifterna minst ett par ggr så de vet hur de går till. När alla börjar komma in i jobbet är det dags att börja ge eleven större inflytande över boken. När en ny blomma ska klistras in i boken får de vara med och bestämma vad som ska stå i blombladen, hur många sidor eller hur många minuter uppgiften ska göras.

image

Min uppgift blir att ge eleven möjlighet att välja mellan intressanta och lagom utmanande uppgifter. Självklar finns även målarbilder eller pussel att välja mellan så man kan få chans till en liten paus i jobbet! Eleven får själv bestämma ordningsföljden de utför uppgifterna. När en uppgift är färdig målar de blombladen med en färgpenna och jobbar vidare med nästa.

Uppgifter som finns att välja mellan: aktivspel, röda askar med små läs och skrivuppgifter, lässpel, småböcker, målarbilder, pussel, läs- och skrivprogram på datorn, korsord och imse, vimse spindel. Undan för undan som eleverna utvecklas förändras uppgifterna i blommaboken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *