Att skriva sig till läsning – första veckan!

Jag har ju som sagt bestämt mig för att låta min undervisning influeras av ASL. Jag har läst Erica Lövgrens böcker och fått tips och idéer. När jag skulle börja planera upp min första vecka tillsammans med mina elever i ettan hittade jag en bra film på youtube där Erica ger tips på vad man kan göra första veckan för att få igång ASL-jobbet. Jag plockade godbitarna av hennes idéer och gjorde dem till mina. Här är Ericas film!

Och såhär blev resultaten!

 IMG_1768[1] IMG_1761[1]

Våra namnskyltar vi skrev på datorn till korridoren och våra namnskyltar vi målade till bänkarna! En elev åt gången fick komma fram till mig och skriva sitt namn på datorn redan första dagen. De fick berätta vad deras bokstäver hette och berätta hur de låter! Första inblicken i hur långt eleven kommit i sin läs- och skrivinlärning. Och en trevlig liten pratstund med var och en!

IMG_1765[1]

Alla stora bokstäver och alla små bokstäver skrevs på dator och skrevs ut! Vi kunde inte låta bli att fylla på med siffrorna också. Efteråt kom den gröna pennan fram. Vilka bokstäver vet jag vad de heter? Den röda pennan. Vilka bokstäver vet jag hur de låter? Den blåa pennan. Vilka siffror vet jag vad de heter? Gula pennan. Vilka siffror kan jag visa hur många fingrar/klossar det är?

 IMG_1766[1]

Kameran fram och alla fotograferades i full aktivitet på rasten. Bilderna hamnade i en Powerpoint och alla elever fick berätta vad de tycker om. Powerpointen blev en bok till varje elev och vi gick på namnjakt. Vilka namn känner jag igen? Vid föräldramötet några veckor senare snurrade powerpointen på storbild medan föräldrarna kom på plats  i klassrummet.

 IMG_1762[1]

Veckan avslutades med en gemensam diktering om första veckan. Grön penna fick markera vilka ord man kunde läsa, eller bokstäver man kände igen.  Avslutningsvis illustrerades texterna.

Det var vår första vecka med ASL och det kändes härligt att vara igång!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *