Klassrumsbesök!

Idag hade jag besök av en av mina förstalärarkollegor! Han har besökt mig och klassen en gång tidigare. Idag hade han fått ett uppdrag av mig. Han skulle bland annat titta lite extra på om jag tappade någon elev när jag undervisade, när jag tappade dem och så vidare. Efter lektionen satt vi oss ner och pratade om det han sett!

Det visade sig att han gjort ett grundligt schema över alla elever i klassen, hur många frågor varje elev fick svara på, hur många gånger jag hjälpte varje elev under lektionen och hur många gånger varje elev verkade göra något helt annat än det som var tänkt att den skulle göra. Oj så lärorikt! Det blev för mig väldigt tydligt vilka elever jag glömmer bort under genomgångar, vilka elever som inte får lärartid under arbetets gång och vilka elever som tappar fokus. De elever som tappar fokus märker man ju oftast på ett eller annat sätt, de stör eller har inte fått så mycket gjort under lektionen som man hoppats på, men man märker sällan efteråt att man inte varit hos en elev så mycket som man varit hos alla andra.

Vid fikat visade jag mina kollegor schemat över lektionen och berättade om samtalet vi haft efter lektionen, vilka upptäckter och lärdomar jag fått ut av det hela. Någon tyckte att det skulle vi absolut göra på varandra, att det var något bra! Härligt!

Lämnar denna dagen och känner att jag lärt mig något nytt om mig själv och min undervisning! Och kanske har vi nått nytt att spinna vidare på i kollegiet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *